Lukivaikeuksien
testauksen tarkoituksena tulee olla opiskelijan auttaminen ja opiskelun
sujuminen vaikeuksista huolimatta. Koska vaikeudet eivät johdu älykkyydestä on
tärkeä toteuttaa oppimisympäristöt vaikeuksien haittoja vähentäviksi.
Anu Häikiö on
tiivistänyt lukivaikeuksisen opiskelijan tukemisen tärkeyden
kehittämishankeraportissaan Lukiseulasta yksilötestistöön (2008) seuraavasti
Oppimisvaikeuksien tunnistus, huomiointi
ja tukitoimien tarjoaminen on kansantaloudellisesti merkittävää. Tunnistamiseen
ja huomioimiseen tulisi kiinnittää enenevässä määrin huomiota jo yläkouluissa.
(Holopainen & Savolainen, 2006). Opintojen onnistumisessa tukiverkostot ja
opettajat ovat avainasemassa. Huolella suunniteltujen tukitoimien ja
henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman avulla
lukinuorella on mahdollisuus selvitä kouluvelvoitteista ja
oppimistavoitteistaan. (Ahonen & Rautakoski, 2007.) Lukemisen ja
kirjoittamisen vaikeudet ilman tukitoimia johtavat usein ammatillisten
opintojen keskeytymiseen ja työllistymisen vaikeutumiseen (Holopainen &
Savolainen, 2006). (Häikiö 11, 2006)
Häikiön
tekemässä kehittämisraportissa käsitellään Ammattiopisto Luovin lukitestauksen
ja lukiopetuksen kehittämistä lukuvuonna 2007–2008. Hankkeessa päädyttiin
LUKPED-hankkeen ja lukiseulan tulosten perusteella kokeilemaan Niilo Mäki
Instituutin yksilötestistöä.
Lukiseula on
ryhmässä tehtävä testi, joka valmistui 2004 Niilo Mäki Instituutissa.
Seulontatestin avulla oppilaitoksissa voidaan etsiä niitä nuoria, joiden
lukemisen ja kirjoittamisen taitoja tulee selvittää tarkemmin. (Häikiö, 12,
2008)
Lukivaikeuksien
seulonta on ryhmätutkimus, jonka tulosten pohjalta opiskelija ohjataan mahdolliseen
tarkempaan yksilölliseen diagnostiseen testiin. Seulatesti koostuu:
sanelukirjoituksesta, sanaketjutehtävästä, kirjoitusvirheiden etsimistehtävästä
ja lukemiseen liittyvästä itsearvioinnista. Seulontamenetelmää on kehitetty
edelleen.
Niilo Mäki
Instituutin tutkimuksen toisessa vaiheessa kehitettiin lukivaikeuksien
diagnostinen testi, siis lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistö
nuorille ja aikuisille. Testistön avulla selvitetään nuoren tai aikuisen
lukivaikeuksien laajuus ja laatu. testituloksia voidaan verrata nuorten tai
aikuisten yleiseen kykytasoon. (Häikiö 12, 2008)
Lukivaikeuksien
diagnostinen testi on yksilötutkimus, joka sisältää: sanatasoisen lukemisen
tehtävät (sanat ja epäsanat, oikeellisuus ja nopeus); kirjoittamisen tehtävät
(sanat ja epäsanat, oikeellisuus); tekstin lukemisen tehtävät (ääneen
lukeminen, oikeellisuus ja nopeus); luetunymmärtämisen tehtävät. Lisäksi testi
sisältää joiden lukivaikeuksiin liittyvien taustatietojen kartoitusta sekä
tuottavan kirjoittamisen tehtävä, jota ei arvioida laadullisesti.
Kolmannessa
vaiheessa tutkimusta synnytettiin LUKIPED-käsikirja oppimisvaikeuksista
ammatillisissa opinnoissa. Käsikirjan avulla on mahdollista luoda aineistojen
kehittämisprojekteja sekä tukea ammatillisten oppilaitosten pedagogista
kehittämistä ja opiskelijoiden testitulosten pohjalta käsikirjaa voidaan
käyttää ammatillisissa näytöissä.
Niilo Mäki
Instituutti antaa koulutusta mm. nuorten ja aikuisten lukemis- ja
kirjoittamisvaikeuksien arviointiin. Kyseessä on seulontamenetelmän ja
yksilötestistön käyttökoulutusta kohderyhminä toisen asteen oppilaitosten
erityisopettajat, äidinkielen opettajat, oppilaanohjaajat, puheterapeutit,
psykologit ja ne, jotka vastaavat lukivaikeuksisten nuorten ja aikuisten
lukitaitojen arvioinnista, tukemisesta ja opetuksesta. Testaajille
tarkoitetussa NMI:n koulutuksessa käsitellään lyhyesti nuorten/aikuisten
lukivaikeuksia, Lukivaikeuksien seulontamenetelmää lyhyesti ja Lukemis- ja
kirjoittamistaitojen yksilötestistön käyttöä. Arvioinnin perusteella voidaan
suunnitella opiskelijan tarvitsemaa tukea. Koulutuksessa käsitellään myös
tapausesimerkkien avulla testitulosten tulkintaa, tukemista ja yhteistyötä. (11.8.2016,
Niilo Mäki Instituutti)
Laissa
ammatillisesta koulutuksesta ei mainita testien tekijän kelpoisuudesta, mutta
soveltuvan ammattitaidon omaavan kouluttautuminen tekemään testejä on tärkeää
testausosaamisen varmistamiseksi. (11.8.2016, finlex.fi) Testejä tekee lukivaikeuteen
erikoistunut ammattilainen, yleensä erityisopettaja, psykologi tai
puheterapeutti. Opiskelija voi käydä testissä omatoimisesti erilaisten
oppijoiden liiton alajärjestöjen kautta. (11.8.2016 Erilaisten oppijoiden
liitto)
Lukiseuloja ja testejä tekevät
siis asiaan perehtyneet ammattilaiset ja he myös tulkitsevat tuloksia sekä
kirjoittavat todistuksia. todistusten merkitys korostuu ainakin
näyttötutkinnoissa ja ylioppilastutkinnon suorittamisessa, mutta muuten
vaikeuksien todistaminen ei liene tärkein asia. Vaikeuksien havaitseminen ja
niiden laadun ymmärtäminen johtaa toivottavasti tarpeen mukaisiin HOJKS:an
kirjattuihin toimenpiteisiin opiskelijan erityisen tuen järjestämiseksi. Osaava
ja riittävä erityisen tuen järjestäminen ammatillisessa peruskoulutuksessa ja –
aikuiskoulutuksessa lisää läpäisyä ja on opiskelijan oikeus opintojen sujumisen
mahdollistaja. Lukitestaus antaa tarpeellista tietoa opiskelijan oikeuksien
toteutumiseksi.
LÄHTEET:
Häikiö Anu. 2008. Lukiseulasta yksilötestistöön. Tavoitteena
yksilöllinen kielellinen kuntoutus. Kehittämisraportti. JAMK, Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/19760/jamk_1232954366_7.pdf?sequence=1
Lait: 14.12.1998/986, 21.8.1998/630, 21.8.1998/631 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/haku/?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ammatillinen+opetus&h=Hae+%E2%80%BA
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti