sunnuntai 7. elokuuta 2016

Työkaluja opetukseen

Miten huomioida lukivaikeus opetustilanteessa:

1. Keskustele opiskelijan kanssa (mikä on opiskelijan omin tapa oppia)
2. Opeta opiskelutekniikkaa 
3. Muista moniaistikanavainen opetus (näkeminen, kuuleminen, tekeminen, näyttäminen)
4. Erilainen oppija tarvitsee usein lisäaikaa
5. Apuvälineet käyttöön
6. Huomioi iso fonttikoko (lyhyet rivit, kapeat palstat)
7.Tee taululle kirjoittaminen ja puhuminen eri aikaan (suun liikkeiden näkeminen)
8. Älä anna liikaa muistettavaa kerralla, pilko asiat pienempiin osiin
9. Anna mahdollisuus myös suullisiin tai osittain suullisiin tentteihin
10. Älä sakota lukivirheistä

Lähteet:

http://www.erilaistenoppijoidenliitto.fi/

2 kommenttia:

  1. Tämä osui ja upposi. Lista näistä opetuksessa huomioon otettavissa asioista on laitettava huonetauluksi,jotta ne ovat koko ajan näkyvillä ja siten juurtuisivat käytäntöön.

    VastaaPoista
  2. Blogissa käsiteltiin hyvin erilaisten tutkimuksia ja niistä saatua tietoa. Osin lukijana oli vaikea tietää (kun lähteitä ei ollut merkitty)oliko teksti kirjoittajan omista kokemuksista vai tutkittua/lähdemateriaalista.
    Teemaa käsiteltiin monipuolisesti ja kaiken kaikkiaan sain hyvän kokonaiskäsityksen lukuvaikeuksista ja niiden tunnistamisesta ja myös siitä miten tulisi esim. opettajana näihin vaikeuksiin vastata.
    Joissain kohdissa omien kokemusten esille tuominen toi teemaan myös kokemuksen ääntä ja näkökulmaa.
    Blogissa tuli monessa kohtaa esille, että lukivaikeudet ovat kovin tavallisia ammatillisessa koulutuksessa. Tärkeää on siis, että opettajilla on osaamista vaikeuksien tunnistamisessa sekä vaikeuksiin vastaamisessa erilaisin pedagogisin keinoin. Tähän osuuteen blogissa olisi voinut vielä enemmän panostaa.
    Blogi on selkeästi kirjoitettu ja se on monipuolinen esim. videot, linkit testeihin jne. Kuvia olisi voinut olla ja yhteneväisyyttä fonttien osalta. Video oli hyvä ja informatiivinen.



    VastaaPoista